Rederier, del 1

Välkomna till den här artikelserien om rederier! Oavsett om du är en van kryssare eller just nu går i tankarna att boka din första kryssning någonsin, så kan det vara en riktigt bra idé att ha lite kolla på alla de olika rederier som finns därute. Därför ger jag er den här artikelserien! I den här inledande artikeln ska jag först lite kortfattat redogöra för vad ett rederi faktiskt är (för er som inte riktigt har koll), för att därefter gå vidare med att ta upp de viktigaste svenska rederierna. I nästa del ska jag istället rikta blicken utomlands och presentera några stora utländska rederier.

Vad är ett rederi?

Rederier är helt enkelt de företag som ser till att du och jag får möjligheten att åka på kryssningar! Det är bolag som äger flera olika fartyg. Alla rederier sysslar såklart inte med kryssningsverksamhet så som vi pratar om det här på sidan, men alla de stora, lyxiga kryssningsfartyg som du har varit ombord på när du kryssat ägs av något större rederi. I Sverige har vi faktiskt flera större rederier, till exempel Stena Line, Viking Line och Silja Line. Samtliga av dessa rederier har flera stora fartyg som kör på deras rutter. De stora svenska rederierna är alla medlemmar i Svensk Sjöfart.

Stena Line

Stena Line är faktiskt ett av världens allra största rederier med fartyg som åker till diverse hamnar över hela norra Europa. Rederiet grundades 1962 av Sten A. Olsson, varav namnet Stena Line, och har i dag omkring 5 200 anställda. En av Stena Lines viktigaste hamnar i Sverige är hamnen i Göteborg, där fartyg dagligen avgår till Fredrikshavn och Kiel. Men Stena Line har även flera rutter som inte lägger till i Sverige, till exempel så går rederiets färjor mellan Nederländerna och Storbritannien, Storbritannien och Irland eller mellan Irland och Frankrike. Det går alltså att ta sig till en mängd olike länder enbart genom att åka med Stena Line.

Silja Line och Viking Line

Silja Line grundades 1957 med syfte att föra passagerare över Östersjön mellan Sverige och Finland. Samma uppdrag tog även Viking Line på sig då de startade sin verksamhet 1959. De både rederierna blev alltså tidigt konkurrenter om att kontrollera färjetrafiken i Östersjön. Den starka konkurrensen är en viktig del av förklaringen bakom den storlek och lyxfaktor som rederiernas fartyg besitter. De tvingades nämligen gör allt i sin makt för att locka passagerarna till just deras rutter. Det innebar nya, större fartyg och lyxigare service. Faktum är att både rederierna vid flera tillfällen har haft världens största fartyg bland sina skepp, trots att de alltså endast körde en så liten sträcka som mellan Sverige och Finland.

Silja Line och Viking Line

Det var en kort sammanfattning av tre av de rederier som trafikerar våra svenska vatten. Alla dessa rederier har riktigt mäktiga fartyg i sin tjänst, så man behöver egentligen inte åka utomlands för att stiga ombord på ett rejält kryssningsfartyg. I nästa del av artikelserien ska vi trots detta ändå blicka utåt, bort från Sverige, och presentera några av de största rederierna på de sju haven!



© Copyright 2018 ExpresseGlare